Ze všech stran dnes slýcháme, že stále větší počet dětí má logopedické potíže.
Kromě biologických faktorů má obrovský vliv na rozvoj řeči prostředí, jenž dítě obklopuje, a tím je především rodina. Na rodičích pak leží povinnost pracovat doma spolu se svým dítětem na zlepšení této dovednosti, klíčové pro úspěšný vstup do školy. Nácvik správné výslovnosti patří ke každodenní rutině, která může časem omrzet. Často trvá dlouho, než se dítě naučí všechny hlásky vyslovovat tak, jak je třeba, a proto je důležité, aby procvičování všechny zúčastněné bavilo, bylo pestré a zábavné.
V mateřské škole zapojujeme děti s vadou výslovnosti do činností v rámci logopedické prevence, a to vstupy do společných cvičení a aktivit třídy nebo individuálním přístupem, a to zábavnou formou. Tato podpora komunikačního rozvoje dětí v předškolním věku určitě nenahrazuje práci klinického logopeda, je pouze jejím doplněním a zpestřením. Cílem je rozvoj řečových dovedností a jazykových schopností, zrakového a sluchového vnímání, prostorové orientace, jemné motoriky ruky a mluvidel, grafomotoriky a zlepšování vyjadřování v běžné komunikaci. To vše s využitím obrázků, pracovních listů, rýmovaček, rytmicko-pohybových a didaktických her.
Marta Pavlíková, učitelka MŠ – asistent logopeda
Svátek má Kvido