aneb zkoumání obsahu účinných látek ve vybraných minerálních vodách.
Závěrečná část učiva chemie v 9. ročníku je věnována tématu CHEMIE A VÝŽIVA. S dětmi rozebíráme nejen výživové, ale především chemické složení potravin.
Při stravování nesmíme zapomínat na dostatečný příjem tekutin. Běžně by člověk měl, v závislosti na hmotnosti, stupni tělesné zátěže a teplotě okolí vypít 2-3 litry tekutin za den.
Základem pitného režimu je především čistá a zdravotně nezávadná voda. Děti většinou nosí do školy různé minerální vody, ať už ochucené, či nikoliv. A právě na chemické složení těchto minerálních vod se zaměřil náš projekt.
Každý žák si vybral svou oblíbenou minerální vodu. Vypsal u ní hodnoty pro výživu tak důležitých kationtů, jako je např. železo, vápník, hořčík, draslík. Zajímali jsme se také o významné anionty, kam patří zejména fluor a chlor.
Zjištěné hodnoty jsme pak zapsali do tabulky a jednotlivé minerální vody mezi sebou porovnali. A výsledky nás opravdu překvapily. Nejlépe si vedla Vincentka. Mezi klasickými minerálními vodami byla nejlepší GEMERKA s nejvyšším obsahem vápníku, ale i jiných iontů. Opravdu velmi dobře se umístila Poděbradka s vysokým obsahem sodíku, draslíku i chloru. Magnesia se mohla pochlubit pouze prvenstvím v obsahu hořčíku. Naopak minerální voda Mattoni v našem testu úplně propadla. Má velmi nízké hodnoty všech zkoumaných iontů. Snad nám to vynahradí alespoň svojí chutí.
Žáky projekt zaujal. Zajímalo je, kolik minerálních látek obsahuje právě ta jejich minerálka.
Mgr. Jarmila Nováčková, vyučující chemie v 9.ročníku
Svátek má Nora