ZŠ a MŠ Hevlín

Základní škola a Mateřská škola Hevlín, příspěvková organizace

671 69 Hevlín 225671 69 Hevlín 225

IČ: 75023415IČ: 75023415

Tel.: +420 515 274 202Tel.: +420 515 274 202

e-mail: reditel@zshevlin.cze-mail: reditel@zshevlin.cz

datová schránka: nhhmddadatová schránka: nhhmdda

Zimní badatelské dny na II. stupni

Zimní badatelské dny byly nabity bádáním stejně jako ty podzimní. Obrovskou výhodou bylo, že žáci v principu tušili, co je během těchto hodin čeká, a přistupovali k výuce aktivněji a samostatněji a tomu odpovídaly i výsledné prezentace.

Bádání pro žáky 6. ročníku jsme propojili s bádáním 7. ročníku. Naše zimní téma jsme přesunuli na začátek března, jelikož byl výzkum zaměřen na pupeny stromů. V rámci hodin TV jsme šli na jarní vycházku, během které jsme se věnovali měření a pozorování pupenů. Dále žáci zkoumali uložení listů v pupenu a nechybělo ani zakreslování. Vzhledem k tomu, že se snažíme se žáky provádět skutečný průzkum, je součástí jejich bádání i tvorba otázek, hypotézy a její ověření přímo v přírodě. Užili jsme si několik vyučovacích hodin venku a dozvěděli se něco o jarní přírodě.

Žáci 7. ročníku vypracovávali projekt s názvem "Kmitej a poslouchej!". Téma bylo inspirováno webovou stránkou badatelé.cz.  Žáci, rozděleni do skupin, pracovali s různými hudebními nástroji. Každá skupina měla soubor nástrojů se zaměřením na podobné tvoření zvuku. K dispozici byly strunné nástroje (např. 12strunná kytara), dechové nástroje (různé druhy fléten a píšťalek) , bicí nástroje (bubínky, tamburíny) , dále pak dřívka, činelky, triangl a také ladičky nebo pomůcky jako frekvenční generátor, telefon z kelímků, lžičku na provázku. Sestavili hypotézu, jak zvuk v dané skupině nástrojů vzniká. Následně navrhli postup, jak tuto hypotézu prověřit, a učinili závěr výzkumu. Na závěr si vzájemně sdělili zajímavosti, které je zaujaly, a prezentovali svým spolužákům.

V 8. ročníku jsme se zaměřili na téma Mýty a fakta o kouření. V úvodní hodině žáci formulovali svoje názory na tuto problematiku a stanovili hypotézy, které potom zanesli do dotazníkového šetření určeného široké veřejnosti. Ve druhém bloku bylo dotazníkové šetření vyhodnoceno a jednotlivé hypotézy potvrzeny, případně vyvráceny na základě dostupných informací a výzkumů. Zjištěná fakta jednotlivé skupiny prezentovaly v plénu. Výsledkem našeho bádání jsou plakáty, které najdete ve fotogalerii. Osmáci příjemně překvapili svým nasazením a nadšením.

Bádání v 9. ročníku se neslo v duchu zjišťování informací o stavu půdy v České republice. Jednotlivé skupiny žáků zpracovávaly vždy jedno konkrétní téma poškozování půd. Mezi tato poškození patří například kontaminace půd, vodní a větrná eroze, zhutňování půd či nekontrolovaná zástavba. Skupiny vždy každé riziko prověřily ve vytištěném textu a porovnaly s grafy či obrázky. Myslím, že téma bylo pro deváťáky velmi přínosné - vzhledem k jeho aktuálnosti  i námi celoročně probírané České republice.

 

Mgr. Barbora Matoušková

Ing. Kateřina Tvarůžková

Mgr. Zdeňka Šmahelová

Datum vložení: 25. 3. 2022 8:40
Datum poslední aktualizace: 25. 3. 2022 8:41

Základní škola

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Doučování

msmt

npo

eu

Předpověď počasí

dnes, pátek 19. 4. 2024
slabý déšť 11 °C 3 °C
sobota 20. 4. slabý déšť 11/4 °C
neděle 21. 4. polojasno 18/3 °C
pondělí 22. 4. polojasno 18/7 °C

Svátky a výročí

Svátek má Rostislav

Partneři