Na sociálních sítích se pohybujeme ve virtuálním světě, kde platí jiná pravidla než pro svět reálný. Platí zde jiné pojetí času a prostoru. Lidé se také ve virtuálním světě mohou chovat jinak než ve světě reálném.
Mohou využívat i technických možností internetu, jeho zabezpečení a získat tak osobní a citlivá data, která mohou být zneužita.
Mezi nejzranitelnější skupiny patří zejména děti a mládež. Mají často nižší smysl pro zodpovědnost a ne vždy si uvědomují různé důsledky. Dnešní mládež sice sociálním sítím rozumí lépe než generace předchozí, ale i přesto jsou často nedostatečně informování o nebezpečí užívání těchto sítí a sdílení osobních informací nebo fotografií na internetu.
Před samotným prověřováním znalostí žáků jsem jim rozdal dotazníky s několika otázkami. Například zda znají nejpopulárnější sociální sítě v ČR, co je kybergrooming, kyberšikana, kyberstalking nebo sexting. Většina dotazovaných dokázala správně zodpovědět jen na dotaz ohledně kyberšikany. Ostatní odpovědi byly většinou nevím.
Následně jsme si začali názvy jako kybergrooming (manipulace s obětí za účelem sjednání schůzky a následného sexuálního zneužití či ublížení na zdraví pod falešnou identitou) nebo sexting (sdílení textového nebo audiovizuálního obsahu se sexuálním podtextem) vysvětlovat a zjistili jsme, že žáci tato rizika znají, pouze neslyšeli jejich název a nedokáží je přesně popsat.
Dále asi třetina dotazovaných uvedla, že se už s některým z vyjmenovaných rizik na sociálních sítích setkala, ale dokázali je včas rozpoznat. Ne vždy tomu ale tak bylo a víme z příkladu v této třídě, že se najdou i jedinci, kteří už se bohužel obětí sextingu stali.
Na závěr žáci vyplňovali stejný dotazník jako na začátku, tentokrát však už byly všechny otázky zodpovězeny a samotní žáci potvrdili, že se o problematice dozvěděli spoustu nového. A musím dodat, že i já se dozvěděl několik nových informací.
Stanislav Stehlík - třídní učitel
Svátek má Přemysl