Zimní badatelské dny byly nabity bádáním stejně jako ty podzimní. Obrovskou výhodou bylo, že žáci v principu tušili, co je během těchto hodin čeká, a přistupovali k výuce aktivněji a samostatněji a tomu odpovídaly i výsledné prezentace.
Bádání pro žáky 6. ročníku jsme propojili s bádáním 7. ročníku. Naše zimní téma jsme přesunuli na začátek března, jelikož byl výzkum zaměřen na pupeny stromů. V rámci hodin TV jsme šli na jarní vycházku, během které jsme se věnovali měření a pozorování pupenů. Dále žáci zkoumali uložení listů v pupenu a nechybělo ani zakreslování. Vzhledem k tomu, že se snažíme se žáky provádět skutečný průzkum, je součástí jejich bádání i tvorba otázek, hypotézy a její ověření přímo v přírodě. Užili jsme si několik vyučovacích hodin venku a dozvěděli se něco o jarní přírodě.
Žáci 7. ročníku vypracovávali projekt s názvem "Kmitej a poslouchej!". Téma bylo inspirováno webovou stránkou badatelé.cz. Žáci, rozděleni do skupin, pracovali s různými hudebními nástroji. Každá skupina měla soubor nástrojů se zaměřením na podobné tvoření zvuku. K dispozici byly strunné nástroje (např. 12strunná kytara), dechové nástroje (různé druhy fléten a píšťalek) , bicí nástroje (bubínky, tamburíny) , dále pak dřívka, činelky, triangl a také ladičky nebo pomůcky jako frekvenční generátor, telefon z kelímků, lžičku na provázku. Sestavili hypotézu, jak zvuk v dané skupině nástrojů vzniká. Následně navrhli postup, jak tuto hypotézu prověřit, a učinili závěr výzkumu. Na závěr si vzájemně sdělili zajímavosti, které je zaujaly, a prezentovali svým spolužákům.
V 8. ročníku jsme se zaměřili na téma Mýty a fakta o kouření. V úvodní hodině žáci formulovali svoje názory na tuto problematiku a stanovili hypotézy, které potom zanesli do dotazníkového šetření určeného široké veřejnosti. Ve druhém bloku bylo dotazníkové šetření vyhodnoceno a jednotlivé hypotézy potvrzeny, případně vyvráceny na základě dostupných informací a výzkumů. Zjištěná fakta jednotlivé skupiny prezentovaly v plénu. Výsledkem našeho bádání jsou plakáty, které najdete ve fotogalerii. Osmáci příjemně překvapili svým nasazením a nadšením.
Bádání v 9. ročníku se neslo v duchu zjišťování informací o stavu půdy v České republice. Jednotlivé skupiny žáků zpracovávaly vždy jedno konkrétní téma poškozování půd. Mezi tato poškození patří například kontaminace půd, vodní a větrná eroze, zhutňování půd či nekontrolovaná zástavba. Skupiny vždy každé riziko prověřily ve vytištěném textu a porovnaly s grafy či obrázky. Myslím, že téma bylo pro deváťáky velmi přínosné - vzhledem k jeho aktuálnosti i námi celoročně probírané České republice.
Mgr. Barbora Matoušková
Ing. Kateřina Tvarůžková
Mgr. Zdeňka Šmahelová
Svátek má Zikmund