Zahájení povinné předškolní docházky je důležitým okamžikem v životě každého dítěte. Chceme, aby děti, které navštěvují naši mateřskou školu, se na základní školu těšily a měly všechny předpoklady pro úspěšné zvládnutí nejen 1. ročníku. Učíme děti cíleně pracovat, poslouchat, soustředit se a plnit zadané úkoly. Dítě se v novém prostředí najednou spoléhá samo na sebe. Proto je jeho příprava na školu důležitá, jak ze strany mateřské školy, tak i rodiny. Nezapomínejte proto na to, že největší podíl na rozvoji dítěte mají vždy rodiče (trávíte se svými dětmi nejvíce času).
Ve školním roce 2020/2021 je zapojeno do přípravy 18 předškoláků. Děti mají k dispozici pracovní listy k rozvoji grafomotorických dovedností a předmatematických představ, dále pak sluchové vnímání, zrakové vnímání – vnímání prostoru i času. K přípravě dále využíváme stíratelné tabulky a interaktivní tabuli. Dětem byl zakoupen pracovní sešit Od zápisu do lavice (soubor pracovních listů pro optimální rozvoj schopností a dovedností předškoláka).
Mějte na paměti, že příprava dítěte na školu je i prevencí specifických poruch učení!
Činnosti, kterým bychom se měli věnovat před nástupem do 1. třídy:
Další důležitá oblast, které bychom se měli věnovat je kvalita řečového projevu a správná výslovnost, převyprávění jednoduchého příběhu, popsat obrázek. Neméně důležitý je i správný úchop pisadla. Krátké video, jak správně držet tužku naleznete zde: https://youtu.be/6zFjagoRhkc
Dále by mělo dítě bez problémů zvládnout odloučení od rodičů, zapojit se do kolektivu vrstevníků, spolupracovat s nimi, umět se podřídit i přiměřeně prosadit, zvládnout případný neúspěch. Dítě by si mělo umět zavázat tkaničky, samozřejmostí je sebeobsluha při oblékání a hygieně.
Zvládne-li vaše dítě před nástupem do školy všechny tyto věci, nemusíte mít obavy ze školy. Naopak máte velký předpoklad, že vaše dítě škola zaujme a že bude dychtit po nových poznatcích.
Ještě bych chtěla podotknout, že spousta z těchto činností se dá rozvíjet i hrou, např. Člověče, nezlob se, Pexeso, Dobble, jsou hry, které rozvíjejí hned několik oblastí – paměť, pozornost, matematické představy. Důležité také je, aby se dítě dokázalo vyrovnat s prohrou.
M. Doležalová, učitelka MŠ
Svátek má Kvido